Veel gestelde vragen tandemvliegen
Klik op de vraag om het antwoord te zien!
1. Wat moet ik doen als mijn waardecheque bijna verloopt?
Surprise Factory of Nationale Geschenkbon waardecheque:
Mocht je een Surprise Factory waardecheque hebben die binnenkort verloopt, dan kun je die
per post naar ons toesturen. Vermeld daarbij wel je eigen postadres! Wij sturen je dan een PaHo
verlengingsbon terug die 2 jaar geldig is. We rekenen hiervoor € 5,- administratiekosten per
bon. Betalingsinformatie ontvang je met de nieuwe bon thuisgestuurd. Postadres: Hoefzijde 4-09,
3961 MX Wijk bij Duurstede. Aangetekend verzenden heeft uiteraard de voorkeur, dan weet je zeker dat je bon niet
kwijtraakt onderweg. Let op: reeds verlopen bonnen worden NIET geaccepteerd.
Paragliding Holland waardecheque:
Onze waardecheques hebben een langere geldigheidsduur en worden in principe NIET
verlengd. Indien je meerdere reserveringen hebt gemaakt en je vanwege het weer nog steeds niet hebt kunnen vliegen, neem dan contact op met ons kantoor voor een oplossing. Lees goed de tekst op de bon en controleer de uitgiftedatum om teleurstellingen te voorkomen.
2. Is het voldoende als ik binnen de geldigheidsdatum reserveer?
Je waardecheque MOET geldig zijn op de datum dat je komt vliegen. Verlopen
waardebonnen worden niet geaccepteerd! Mocht je een verlopen Surprise Factory bon hebben en je bent het er niet mee
eens, dan verzoeken we je contact op te nemen met de organisatie die deze bon heeft uitgegeven, Surprise Factory dus.
Twee mogelijke oplossingen:
1. Indien je een bijna verlopen Surprise Factory waardecheque hebt, kun je deze naar ons opsturen voor verlenging, zie vraag 1.
2. Kom een keer doordeweeks vliegen, dan kun je meestal op korte termijn een reservering maken, zie vraag 4.
3. Hoe weet ik of er gevlogen wordt?
Paragliden is een weersafhankelijke sport. Als het regent of te hard
waait kunnen we bijvoorbeeld niet vliegen. Je moet dus altijd nagaan of we op de dag dat
je gereserveerd hebt wel kunnen vliegen. Of het die dag vliegbaar is, melden we altijd op
onze website onder 'Vliegverwachtingen'. Rechtsboven op de website zie je 'Vliegverwachtingen'
staan. Als je hier op de dag dat je gaat vliegen na 8.30 uur 's ochtends kijkt, dan kom je
vanzelf een bericht tegen of het die dag vliegbaar is, waar we vliegen en vanaf hoe laat
je welkom bent om langs te komen. Tevens vind je hier ook een link naar een routebeschrijving.
4. Hoe weet ik of er doordeweeks ook gevlogen wordt?
Paragliding Holland vliegt bij mooi weer ook geregeld
doordeweeks. We kondigen onze doordeweekse plannen altijd op maandagavond aan op onze website bij vliegverwachtingen (rechtsboven op de website). Daar komt dan ook een link te staan waarmee je gemakkelijk je doordeweekse tandemvlucht kuint boeken. Meestal vliegen we op een woensdag, donderdag of vrijdag omdat dan de meeste mensen langs
kunnen komen en het loont om het lierterrein te huren van de boer. Vergeet niet om op de dag zelf 's ochtends na 8.30 uur bij vliegverwachtingen te kijken of de dag ook daadwerkelijk door kan gaan.
Mocht er helemaal geen planning voor doordeweekse dagen op de website staan dan betekent dat dat we op dat moment geen
plannen hebben om te gaan vliegen.
5. Hoe weet ik waar er gevlogen wordt?
Op de dag zelf maken we na 8.30 uur 's ochtends op onze website onder 'Vliegverwachtingen'
(rechtsboven op de website) bekend of we kunnen vliegen, de definitieve locatie waar we gaan vliegen en vanaf
hoe laat je welkom bent. De locatie van je tandemvlucht is afhankelijk van de maand van het jaar, onze capaciteit
en lokale weersvoorspellingen. In principe vliegen we vanaf 1 april t/m 31 oktober op zowel de zaterdag als de zondag op ons veld in Houten. Van 1 november tot eind februari is ons veld bij Houten meestal te nat en
vliegen we beide weekenddagen op ons veld in Terlet. Hoewel we ons aan dit schema proberen te houden, behoudt PaHo
altijd het recht voor om op de dag zelf de locatie te wijzigen! Het kan soms namelijk
voorkomen dat de boer zijn land aan het bemesten is en we het veld niet kunnen gebruiken.
6. Hoe laat moet ik langskomen voor mijn vlucht?
We maken pas op de dag zelf bekend of we kunnen vliegen, waar we die
dag vliegen en vanaf hoe laat je welkom bent. Dit wordt bekend gemaakt op de website onder
'Vliegverwachtingen' (rechtsboven op de website). Je kunt hier na 8.30 uur 's ochtends kijken
om ons bericht te lezen. Bij mooi weer beginnen we meestal vanaf 11 uur 's ochtends. Bij
twijfel over het weer kan dit wat later zijn maar dat wordt dan bekend gemaakt bij vliegverwachtingen. Je kunt
het beste een kwartiertje voor de tijd waarop je hebt gereserveerd langskomen. Nadat
je je gemeld hebt bij een van onze instructie teamleden, word je op een startlijst geplaatst.
Je zult dus waarschijnlijk even moeten wachten alvorens je de lucht in kan. Meestal is het erg
gezellig op het lierterrein en het kijken naar andere mensen die de lucht in gaan is een leuk
voorproefje.
7. Welke waardecheques worden er geaccepteerd?
Je kunt op 4 verschillende manieren voor je tandemvlucht betalen:
Met een zogenaamde Kadobon van the Surprise Factory (mits geldig)
Met een waardecheque van Paragliding Holland, uitsluitend MET activeringscode en mits geldig
Met contant geld
Met een pinbetaling
Wij accepteren al jaren GEEN Pluimen of Nationale Wensbon meer!!
8. Hoe lang duurt mijn tandemvlucht?
In Nederland gaan we omhoog met behulp van een lierkabel van ongeveer
800 meter lengte. Hoe harder het waait, des te langer het duurt voor we boven de lier zijn
en de kabel loskoppelen. Als het niet waait komen we zo'n 250 meter hoog, bij windkracht
drie zo rond de 400 meter. Waait het nog harder dan wordt het te gevaarlijk en gaat het
vliegen niet door. We zakken na het loskoppelen ongeveer anderhalve meter per seconde, dus
de gehele afdaling duurt tussen de 3 en de 5 minuten. Een gemiddelde vlucht duurt in zijn
totaliteit tussen de 5 en de 10 minuten. Een enkele keer is het thermisch en blijven we
langer hangen (bijv. een half uur), maar het valt niet te voorspellen wanneer en welke tijd
van de dag dat lukt. Dat kan zowel zomers zijn als in het voor-of najaar. Soms vroeg op de dag, soms
pas later. Gewoon een kwestie van geluk hebben dus.
9. Waar vind ik een routebeschrijving?
Een routebeschrijving naar onze lierlocaties kun je vinden op onze website.
Kijk bij 'Locaties' en kies dan het lierterrein waar je heen wilt gaan. Je vindt ook een routebeschrijving bij
'Vliegverwachtingen' (rechtsboven op de website): klik daarop en je vind vanzelf een link
naar de routebeschrijvingen.
10. Kan ik er met het openbaar vervoer komen?
Ons terrein is natuurlijk ook bereikbaar per openbaar vervoer! Reis naar station Houten Castellum en pak daar een OV fiets. Het is dan iets meer dan tien minuten fietsen, heb je gelijk je warming up gehad! En bij ons terrein in Terlet stopt een bus op loopafstand van het lierterrein.
11. Moet ik speciale kleren aantrekken?
We raden je aan hoge en stevige werk/bergschoenen te dragen voor extra
steun van de enkels. Het dragen van beschermende kleding die vies mag worden en tegen een
stootje kan (bijv. lange broek, shirt/jas met lange mouwen) is eveneens aan te bevelen.
12. Door slecht weer is mijn vlucht geannuleerd,
wanneer ben ik weer aan de beurt?
Afspraken worden nooit automatisch doorgeschoven. Wanneer je vlucht
onverhoopt niet door kan gaan (bijvoorbeeld door slecht weer), dan zul je via het websysteem
een nieuwe afspraak moeten maken. Door enorme drukte is het helaas niet mogelijk een eerdere
afspraak te maken. Wel wijzen we je erop dat je ook doordeweeks langs mag komen, zie voor uitleg vraag 4. En in de periode van 1 november tot eind februari kun je ook in de weekenden of doordeweeks langskomen langskomen. In deze winterperiode zetten we op maandagavond een vliegplanning neer voor die week. Vanaf dat moment kun je een tandemvlucht reserveren voor het weekend of doordeweeks.
13. Kan ik foto's maken tijdens de vlucht?
Foto's maken is natuurlijk mogelijk, alleen tijdens de start en landing
kun je de camera niet gebruiken. Zorg er in ieder geval voor dat je camera bijvoorbeeld middels
een touw geborgd zit, zodat hij niet tijdens de vlucht naar beneden kan vallen.
14. Wie mag van de waardecheque (Kadobon of PaHobon)
gebruik maken?
Het maakt Paragliding Holland niet uit wie van de tandembon/waardecheque
gebruik maakt. Dat hoeft dus niet per se de persoon te zijn die op de bon vermeld staat. Ook
kun je de waardecheque delen als deze goed is voor meer dan 1 tandemvlucht. Wel zullen dan
beide personen een bijdrage voor de boer moeten betalen.
15. Wordt er het hele jaar door gevlogen?
Paragliding Holland vliegt mits het weer het toelaat, het gehele jaar door elk weekend, regelmatig ook nog een dag doordeweeks en vrijwel elke feestdag. We vermelden op maandagavond bij vliegverwachtingen altijd onze vliegplanning van die week. Op de dag zelf moet je wel 's ochtends nog na 08.30 uur bij vliegverwachtingen kijken of het vliegen ook daadwerkelijk doorgaat!
In de periode van 1 april
tot 1 november moet je voor de weekenddagen een reservering maken voor je tandemvlucht. Dat gaat gemakkelijk via ons
reserveringssysteem. We vliegen in deze periode ook
regelmatig doordeweeks: voor de doordeweekse dagen kun je pas vanaf maandagavond een reservering maken nadat we de vliegplanning bekend hebben gemaakt. Zie vraag 4 voor meer informatie.
In de periode van 1 november tot eind februari vliegen we uitsluitend bij mooi weer. Zowel voor de weekenddagen als de doordeweekse dagen kun je dan pas vanaf maandagavond reserveren nadat we bij vliegverwachtingen onze vliegplanning bekend hebben gemaakt.
16. Kan ik ook doordeweeks komen vliegen?
Paragliding Holland liert bij mooi
weer ook regelmatig doordeweeks. Op maandagavond maken we bij vliegverwachtingen (rechtsboven op de
website) bekend op welke doordeweekse dagen we willen gaan vliegen. In dat bericht staat dan ook een link waarmee je je doordeweekse tandemvlucht kunt boeken. Op de dag zelf MOET je 's ochtends na 8.30 uur bij
vliegverwachtingen kijken of de dag ook daadwerkelijk door kan gaan. Mocht er helemaal geen planning voor doordeweekse
dagen op de website staan dan betekent dat dat we op dat moment geen plannen hebben om te gaan vliegen.
17. Is een tandemvlucht gevaarlijk?
Parapente is een luchtsport en brengt dus per definitie risico's met zich mee.
Maar we kunnen je ook weer gerust stellen: er
gaat zelden iets fout. Tandempiloten zijn per definitie ervaren piloten en bij Paragliding
Holland wordt het hele jaar onder alle mogelijke weersomstandigheden geoefend. We gebruiken
alleen eersteklas materiaal en een ervaren 'ground crew' houdt continue een oogje in het zeil.
Een blauwe plek komt met enige regelmaat voor, verstuikingen zijn op één hand te tellen.
18. Hoe zit het met verzekering?
Elders op deze site is meer informatie te vinden over paragliden en
verzekeringen, maar op deze plek lichten we een paar dingen toe die direct met deelname aan
een tandemvlucht te maken hebben.
Wij horen heel erg vaak dat 'mijn verzekering' paragliding uitsluit. Dat is echter
meestal niet het geval. Het probleem met deze uitspraak is dat hij te ongenuanceerd is. Er
is ons geen enkele (Nederlandse) ziekenfondsverzekering of particuliere ziektekostenverzekering
bekend die de medische kosten als gevolg van een ongeval met betrekking tot paragliding uitsluit.
Maar bijvoorbeeld beschadigde kleding en brillen of verlies van voorwerpen komen wel volledig
voor je eigen rekening. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je na een ongeval misschien niet,
of niet meer volledig, zou kunnen werken en daardoor inkomsten misloopt. Dat soort financiële schade
draag je zelf.
Paragliding Holland heeft een aansprakelijkheids verzekering voor schade aangericht door de
piloot (en de passagier) aan derden. Als je als passagier onze instructies per ongeluk niet opvolgt
en je veroorzaakt schade, dan valt dat onder de dekking van onze aansprakelijkheids verzekering.
Maar de piloot en de passagier zijn onder deze verzekering niet gedekt voor schade die zij zelf
oplopen.
Wij accepteren geen enkele aansprakelijkheid voor schade die een de passagier als gevolg van
een van onze activiteiten lijdt. Er gaat gelukkig erg weinig fout en de grootste schade is meestal
slechts wat vieze kleding of een paar blauwe plekken. Toch benadrukken we nogmaals: paragliding
is een risicosport.
19. Wat kan ik doen met een verlopen bon?
Als je een Surprise Factory bon hebt waarvan de geldigheidsdatum reeds is verlopen dan kunnen
wij die helaas niet meer accepteren. Voor een aanvraag van een verlenging van een Surprise Factory bon verwijzen wij je graag door naar surprisefactory.nl
Een verlopen bon van Paragliding Holland wordt in principe niet meer geaccepteerd. Indien je meerdere reserveringen hebt gemaakt en je vanwege het weer nog steeds niet hebt kunnen vliegen, neem dan contact op met ons kantoor voor een oplossing.
20. Is er een minimum gewicht?
Nee. We hebben verschillende tandemschermen om ook met hele lichte
passagiers te kunnen vliegen. Vliegen met kinderen is dus ook mogelijk.
21. Is er een maximum gewicht?
Personen tot zo'n 100 kg kunnen probleemloos mee. Als je veel zwaarder
dan 100 kg bent hangt het een beetje van de omstandigheden af: bij voldoende wind is de start
eenvoudig en kan een behoorlijke hoogte worden bereikt. Bij windstil weer is de start lastiger
en kom je, vanwege het grote gezamenlijke gewicht, niet zo hoog. In de laatste situatie kan je
de vlucht soms beter naar een meer geschikt tijdstip uitstellen.
22. Heb ik een goede conditie nodig?
Nee, er is bijzonder weinig inspanning vereist. Je moet normaal kunnen
lopen om te helpen bij de start en de landing. Hoe meer wind, hoe minder er gelopen hoeft te
worden. Bij volledig windstil weer is er wel eens een klein sprintje nodig, maar je wordt
daarbij geholpen door de lierkabel.
23. Is er een minimum of maximum leeftijd?
Nee. Onze jongste passagier was vier jaar oud en de oudste tegen
de 80 (die kwam op de motor!). Je moet een paar stappen kunnen lopen/rennen en bijvoorbeeld
van een stoel af kunnen springen.
24. Kan ik versnaperingen kopen op het
lierterrein?
Op ons lierterrein in Houten is een paragliding terras waar je (mits het open is) wat snacks
en drankjes kunt kopen. In Terlet is een restaurant waar je (mits het open is) prima wat kunt eten en drinken. Indien je zelf eten & drinken meeneemt: graag wel zelf al je afval opruimen en meenemen!!
We moeten het veld spic en span achterlaten! Laat ook geen sigaretten peuken achter, want anders worden de koeien
nicotine verslaafd!
25. Kan ik bij het terrein parkeren?
Ja, zonder problemen!
Bij ons terrein in Houten is een stuk weiland
ingericht als parkeerterrein. Als je over de Achterdijk komt aanrijden zie je vanzelf een blauw 'P' bordje.
Je wordt dringend verzocht om niet bij de boer op zijn erf te parkeren.
Bij ons terrein in Terlet is eveneens voldoende parkeer gelegenheid aanwezig. Het is heel belangrijk dat je je op dit terrein strikt houdt aan de uitgezette rijroutes (volg de PaHo bordjes) en alleen parkeert waar dat aangegeven is.
26. Mag ik een hond meenemen?
We zijn te gast op werkende boerderijen. Zowel vanwege beschadiging
aan het land, overlast voor de aanwezige dieren en/of vanwege het besmettingsgevaar is het
niet toegestaan wat voor dieren dan ook mee te nemen naar het lierveld.
27. Het hele jaar is al volgeboekt, wat nu?!?
Door een combinatie van slecht weer en toenemende interesse kan het voorkomen dat alle
reserveringen volgeboekt zijn. Wat kun je nu nog doen om eens mee de lucht in te gaan?
Je kunt van november t/m eind februari in het weekend langskomen. In deze periode maken we op maandagavond bij vliegverwachtingen bekend wat onze vliegplannen zijn. Vanaf dat moment kun je reserveren voor een tandemvlucht. In het bericht zelf staat dan een link waarmee je je vlucht kunt reserveren.
Je kunt een keer doordeweeks langskomen. We maken op maandagavond altijd bij vliegverwachtingen onze vliegplanning voor die week bekend. Mochten we ook een doordeweekse dag gaan lieren dan kun je vanaf dat moment reserveren voor je doordeweekse tandemvlucht. In het bericht zelf staat dan een link waarmee je je tandemvlucht kunt reserveren. Op de dag zelf moet je wel op de website kijken of het wel door kan gaan i.v.m. het weer.
Je kunt alvast een reservering maken voor volgend jaar (mits het nieuwe programma al op de website staat).
Wij doen altijd ons uiterste best om een eventuele achterstand in te halen, wij hopen op begrip van
jouw kant hiervoor. Mocht je een kadobon hebben van Surprise Factory die binnenkort verloopt, dan kun je deze bij ons voor een jaar verlengen. Zie vraag
1 van meest gestelde vragen.
28. We komen met 2 personen, kunnen we tegelijk de lucht in?
Nee, het is niet mogelijk om met 2 personen tegelijk de lucht in te gaan. Je gaat 1 voor 1 samen met de
tandempiloot de lucht in.
29. Kan ik ook meevliegen als ik zwanger ben?
Helaas kunnen en zullen we daar geen antwoord op geven simpelweg omdat wij geen artsen zijn. Je zult dit moeten overleggen met je arts. Realiseer je wel dat je een harnas (zitje) aan moet doen waar een band op zit die vrij strak over je buik heen loopt.